Prezentacje

Czy otyłość to epidemia XXI wieku?

Wg WHO na świecie jest 1,6  miliarda ludzi o BMI>25,0

Wielka Brytania – 68% dorosłych z otyłością lub nadwagą

Polska –wg badania WOBASZ  – 56% dorosłych ma otyłość lub nadwagę

Europa >50% mieszkańców ma nadwagę, 20-30% otyłość

Otyłość jest przyczyną 10-13% przedwczesnych zgonów w regionie europejskim.

Tylko co 3 osoba ma świadomość własnej nadwagi!

Otyłość

Otyłość jest stanem patologicznego zwiększenia ilości tkanki tłuszczowej, powyżej 30% masy ciała u kobiet oraz powyżej 25% u mężczyzn.

Tkanka tłuszczowa

Po urodzeniu organizm liczy ok. 30 mln komórek tłuszczowych, których głównym zadaniem jest gromadzenie tłuszczu pod postacią trójglicerydów. Z wiekiem i zwiększeniem dostarczania pożywienia rozmiary adipocytów rosną.

 Powikłania otyłości

  • Bezdech senny
  • Choroba zwyrodnieniowa stawów
  • Patologia stóp
  • Kamica pęcherzyka żółciowego
  • Stłuszczenie wątroby
  • Refluks żołądkowo –przełykowy
  • Hiperurykemia i dna moczanowa
  • Powikłania endokrynologiczne
  • Zaburzenia płodności
  • Zwiększone ryzyko chorób nowotworowych

Dieta w leczeniu otyłości

Racjonalna dieta niskoenergetyczna:

–1000-1500 kcal,

–5 posiłków dziennie,

–podaż płynów –min. 2,0 l/dobę.

Dostosowana do: wieku, płci, aktywności fizycznej, rodzaju pracy zawodowej, skojarzonych z otyłością zaburzeń metabolicznych.

Dieta –jako niefarmakologiczna prewencja zespołu metabolicznego

Stosowanie kontrolowanego sposobu odżywiania zapewnia:

–normalizację masy ciała

–zapobieganie nadmiarowi lub redukcja jej nadmiaru (min. 10% w ciągu 1 roku leczenia –dieta 1500-1700 kcal/dobę),

–tłuszcze w diecie <30% energetycznej wartości racji dziennej, w tym 10% w formie tłuszczów z jednonienasyconymi kwasami tłuszczowymi,

–unikanie tłuszczów z kwasami tłuszczowymi nasyconymi (pochodzenia zwierzęcego, tłusty nabiał),

–unikanie spożywania produktów o indeksie glikemicznym >70 i produktów oraz płynów z dodatkiem cukru i alkoholu,

–jarzyny i owoce –codziennie –co najmniej 30 g błonnika

Aktywność fizyczna

Aktywność fizyczna Polaków jest zbyt niska, choć zbliżona do średniej dla krajów UE (raport Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego – Państwowego Zakładu Higieny “Sytuacja zdrowotna ludności Polski”). Spada aktywność dzieci i młodzieży w starszych grupach wiekowych. Wg badania WOBASZ, tylko 38% mężczyzn i 34% kobiet w wieku >20 lat deklarowało prawidłową aktywność fizyczną w czasie wolnym w latach 2003-04.

Istnieją różnice pomiędzy regionami w odsetku populacji, która deklaruje podejmowanie aktywności fizycznej, np. w woj. podlaskim ćwiczy zaledwie 26%mężczyzn, podczas gdy w woj. lubelskim ponad 50%. Na Pomorzu i na Śląsku ćwiczy 25%kobiet, podczas gdy na Lubelszczyźnie –50%, a na Opolszczyźnie –46%.

Aktywność fizyczna

W czasie lekkiej pracy organizm zużywa 1,5 kcal/min, w czasie intensywnych ćwiczeń 7-12 kcal/min.

Zaleca się stopniowe zwiększanie aktywności fizycznej do 1000- 1500 kcal/tydzień = wydatek energetyczny 100-200 kcal dziennie = 3-5 razy (codziennie) = po 20-60 min (średnio 45 min) trening leczniczy tzw. tlenowy trening dynamiczny:

–gimnastyka

–marsz

–rower

–pływanie

–tenis

Aktywność fizyczna jakakolwiek lepsza niż żadna.

Korzystniej jest:

  • Siedzieć niż leżeć (25 i 18 kcal /15 min).
  • Stać niż siedzieć (28 i 25 kcal /15 min).
  • Chodzić niż stać (50 i 28 kcal /15 min).
  • Wchodzić po schodach (150 kcal /15 min).

Aktywność fizyczna –efekty

  • Zwiększony wydatek energetyczny zmniejsza ilość tkanki tłuszczowej i ułatwia redukcję masy ciała.
  • Zwiększenie wydolności fizycznej.
  • Poprawa samopoczucia.
  • Korygowanie zaburzeń metabolicznych:

–wzrost insulinowrażliwości,

–poprawa profilu lipidowego,

–obniżenie ciśnienia tętniczego krwi.

Materiały zebrała Ewa Szczęsnowicz na podstawie konferencji „Aktywność fizyczna i zdrowe odżywianie warunkiem prawidłowego rozwoju dziecka” MODM Białystok i wykładu E. Gawryluk i Idy Kinalskiej 

 Dieta źródłem odporności

To co jemy, czym karmimy nasze dzieci, przekłada się naszą podatność na infekcje. Reklamy nas edukują, że odporność dzieci to syropy , suplementy i krople . Są to sztuczne składniki, a przecież prawie wszystko można dostarczyć organizmowi poprzez odpowiednie odżywianie.

Jedzenie ma znaczenie!

Co i jak powinny jeść nasze dzieci

Unikanie wysoko przetworzonej żywności.

Wszystkie produkty w proszku, zupki chińskie, gotowe sosy, jogurty „owocowe” i produkty ze składem przekraczającym 5 składników są szkodliwe dla układu odpornościowego dzieci. Mają znikome wartości odżywcze i niepotrzebnie obciążają delikatny organizm dzieci nadmiarem soli, cukru, barwników, stabilizatorów czy emulgatorów.

Spożycie łyżeczki cukru blokuje układ odpornościowy na godzinę

 Czy wiesz, że …ponad 70% układu odpornościowego znajduje się w jelitach?

Czynniki niszczące ekosystem flory jelitowej:

– antybiotyki

– środki przeczyszczające

– cukier i tłuszcze

– niedobór enzymów pęcherzyka żółciowego

– konserwanty i toksyny przemysłowe

– dieta wywołująca zaparcia

– infekcje bakteryjne i grzybicze jelit

– pigułki antykoncepcyjne

– niedobór kwasu żołądkowego

– wysoki poziom stresu

Odwieczne prawa Matki Natury są takie, ze w naszym jelicie grubym mają rządzić laktobakterie, bo to one stoją na straży naszej odporności czyli krótko mówiąc naszego zdrowia. 

Bo odporność jest synonimem zdrowia

Większość z tego co jada przeciętny Polak prebiotykiem nie jest.

Nie są prebiotykiem ani kajzerki, ani makaron, nie są nim też ciastka ani nie są nim kiełbaski czy homogenizowany dosładzany cukrem serek.

 To co w takim razie jest?

Wszystko co zawiera błonnik, inulinę, fruktooligosacharydy.

Oto kilka najpopularniejszych produktów:

– czosnek,  por, cebula

– pomidory, banany,  aloes, szparagi, cykoria

– siemię lniane, owies, jęczmień,

– rośliny strączkowe

miód, mleko matki

Przez wiele wieków ludzie żywili się naturalnie:

– jedli samodzielnie upieczony chleb na zakwasie

– pili fermentowane napoje mleczne (np. kefir),

– kisili na zimę warzywa.

Jednym słowem dostarczali sobie na co dzień mnóstwa laktobakterii.

Materiały zebrała Ewa Szczęsnowicz na podstawie konferencji „Aktywność fizyczna i zdrowe odżywianie warunkiem prawidłowego rozwoju dziecka” MODM Białystok i wykładu Anny Kuczkin – psychodietetyka.